Ploštěnky - nepřátelé krevetek

Ploštěnky (Turbellaria), jsou živočichové, kteří jsou v souvislosti s krevetkami skloňováni velmi často. Někdy jsou díky latinskému označení některých zástupců nazývány Planárie, anglicky Planaria. Do akvária si je můžeme zanést s rostlinami či živočichy a zpočátku jejich přítomnost neregistrujeme, protože žijí skrytým – nočním životem. Ve chvíli, kdy vylézají za potravou za dne, je jich v akváriu již většinou mnoho. Na rozdíl od vnitřních parazitů krevet jsou poměrně častým nepřítelem, proti kterému někdy bojoval snad každý krevetkář, který má krevetky delší dobu.

Vyberte obrázek na serveru...S parazity uvnitř krevet (bílý útvar v krevetě na fotografii) se setkáváme spíše zřídka

Ploštěnky se v akváriu množí většinou proto, že v akváriu zbývá krmení, kterým se přes noc živí. První, nad čím bychom se tedy v boji proti nim měli zamyslet je množství krmiva, které dáváme krevetám.

Vyberte obrázek na serveru...                                          Past na ploštěnky s lapenými ploštěnkami                                                   Zdroj: shrimpnow.com

Čím jsou ploštěnky nebezpečné? Především tím, že mají na sobě sliz, který krevetám vadí, svým způsobem je „štípe“. Někde jsem četl poměrně pěkné přirovnání: „Ryba či kreveta žijící v akváriu s namnoženými ploštěnkami se cítí asi jako člověk v jednom domě s vosími hnízdy". Některé druhy ryb (gupky, rájovci apod.)si s ploštěnkami poradí – požerou je. Jiným rybám (zvláště pak potěru) dělají ploštěnky problém stejně jako krevetám. Pokud svou velikostí nebudou ryby krevetám nebezpečné, jsou menší mladé živorodky duhové a další rybky možnými bojovníky proti ploštěnkám. Dále existují pasti na ploštěnky – většinou plastová lahev, kterou seřízneme a horní část vložíme do spodní části naopak. Dovnitř vložíme krmení (hovězí srdce, nítěnky, patentky apod.). Přes noc do pasti ploštěnky vlezou, ven ale nemohou.

Vyberte obrázek na serveru...Zde je patrná typická kosočtverečná hlava ploštěnek

Problém výše uvedených způsobů likvidace ploštěnek je ten, že není stoprocentní – vždy v akváriu nějaká ploštěnka zůstane. Tyto způsoby by tedy měly být používány pouze při větším zamoření akvária před tím, než aplikujeme přípravky, o kterých budu psát níže.

Vyberte obrázek na serveru...Ploštěnka lezoucí do ulity plže

Prvním přípravkem, který byl a stále je používán proti ploštěnkám je Flubenol. Stejně jako přípravek Panacur funguje spolehlivě i na nezmary a další drobné nežádoucí živočichy v krevetkáriích. Flubenol i Panacur jsou léky, které jsou na lékařský předpis k dostání u veterinárních lékařů. Fungují na chemické bázi – zastaví růst všech buněk, ploštěnky během několika dnů zahynou. Při aplikaci těchto léčiv musíme dbát na přesné dávkování a je důležité si uvědomit, že při úhynu mnoha živočichů (ploštěnek, mikroorganismů, nezmarů apod.) dojde k narušení biologické rovnováhy v akváriu. Proto je dobré před aplikací přípravků zbavit se ploštěnek výše uvedenými mechanickými způsoby likvidace.

Vyberte obrázek na serveru...                                                     Ploštěnka lezoucí po krevetě                                                          Autor fotografie: Chris Lukhaup 

Zde ještě upozorním, že vybírat ploštěnky ručně je málo účinné – při poškození, rozmáčknutí či roztržení dojde k růstu všech částí a ploštěnky se (podobně jako nezmaři) takto nepohlavně rozmnoží.

Vyberte obrázek na serveru...Dospělá ploštěnka

Dávkování Panacur: Zakoupíme Panacur, který má 250mg účinné látky (Fenbendazolu). Jde o bílé pilulky. Jedna pilulka, ve které je právě těch 250mg fenbendazolu se rozdrtí a je následně potřeba prášek rozpustit bokem ve vodě a následně vlít do akvária – ideálně vlijeme dávku po celé hladině. Tato jedna pilulka vystačí na 400 - 450 litrů vody. Znovu zdůrazňuji, že není žádoucí dávkovat více a ani méně. Při předávkování může dojít k úhynu plžů i krevet. Po cca 5ti dnech je potřeba vyměnit cca 30 – 50% vody v akváriu a aplikovat znovu. Vzhledem k tomu, že tímto nezabijeme vajíčka, je potřeba po 3 týdnech léčbu opakovat s tím, že již stačí aplikovat přípravek jen jednou, po pěti dnech již dávku neopakujeme, naopak budeme se snažit nastoli rovnováhu v akváriu zvýšenou filtrací v ideálním případě přes filtr s aktivním uhlím.

Vyberte obrázek na serveru...600g balení práš

U Flubenolu je postup podobný s tím, že se používá 5% Flubenol – prášek a dávkujeme jej 0,2 gramu prášku na 100 litrů vody. Opět je potřeba prášek předem protřepat ve vodě, aplikovat na celou hladinu a opakovat vše tak, jak je psáno u Panacuru.

Vyberte obrázek na serveru...Panacur s obsahem účinné látky 250 mg Fenbendazolu

Posledním přípravkem, který bych chtěl zmínit je přípravek No planaria. Jde také o chemii, nicméně alespoň trochu přírodě blízkou. Je to výtažek z betelové palmy, u kterého není problém s přesnějším dávkováním. U přípravku je dodávána malá lžička. První den dávkujeme 1 lžičku na 50 litrů, druhý den 0,5 lžičky a třetí den 0,25 lžičky na 50 litrů. Po třech týdnech léčbu zopakujeme.

Vyberte obrázek na serveru...Při nadměrné aplikaci léčiv mohou vznikat mutace a deformace zárodků a mladých krevet

Výše uvedené návody jsem osobně mnohokrát vyzkoušel a všechny přípravky fungovaly spolehlivě. Úhyn krevet či dalších živočichů nastal vždy jen v případě, že se mi nepodařilo zpět nastavit biologickou rovnováhu akvária, případně, když jsem zkoušel dávky zvyšovat. Při zvyšování dávek vzniká zvláště u Panacuru a Flubenolu problém s mutacemi a deformacemi krevet – viz obrázek.

Vyberte obrázek na serveru...Přípravek No planaria

Přeji všem mnoho úspěchů v boji proti ploštěnkám v krevetkáriích.

Komentářů 98 | Přidat komentář | Vlákna

Zobrazeno: 1-20 z celkem 98
první | předchozí | následující | poslední

Jeff Munson
29.07.2024 11:32:07

 Začal jsem se více zajímat o to, jak se ploštěnky do mého akvária dostaly. Zjistil jsem, že často přicházejí s novými rostlinami nebo živočichy. Byl jsem překvapený, kolik lidí bojuje s tímto problémem, a tak jsem začal hledat řešení. Podařilo se mi najít několik účinných metod, jak se těchto nepříjemných tvorů zbavit. Mimo jiné jsem také objevil stránku s mnoha užitečnými radami a informacemi o akvaristice. Náhodou jsem narazil i na recenzi o online kasinu, kde se píše: "Podrobná a upřímná recenze online kasina 22bet". To mi připomnělo, jak je důležité mít spolehlivé zdroje informací nejen o akvaristice, ale i o dalších zájmech. Nakonec jsem ploštěnky ze svého akvária úspěšně odstranil a moje krevetky jsou opět v bezpečí. Tento zážitek mě naučil být opatrnější a pečlivější při přidávání nových rostlin a živočichů do akvária.

odpovědět »

Tom
12.01.2024 16:47:31

Dobrý den, po jaké době od poslední dávky je možné vrátit citlivé šneky zpět? Za jak dlouho se flubenol ve vodě rozpadne? Předpokládám, že je vhodné před tím opět vyměnit část vody. Děkuji

odpovědět »

Martina Leváková
27.12.2023 10:31:15

Dala jsem druhou trojdavku planarky a přijde mi, že moje placky jsou prostě imuní. Takže musím zkusit panacur.

odpovědět »

Martínka
20.12.2023 16:53:42

 Už je to týden a vypadají v pohodě. Jak píšete jsem udělala, stříkačka a substrát. Nevím jestli mám zkusit další dávku po 3 týdnech, nebo hned? Nebo rovnou panacur?

odpovědět »

Jiří Libus
19.12.2023 17:26:32

 Dobrý den,
může se stát, že je No planarie má menší účinky, když je akvárium hodně zarostlé, má zaběhlý substrát apod. Ale že by tak malé změnšení dávky mělo vliv na to, že vůbec neúčinkuje, to je výrazně nepravděpodobné. Dejte tomu ještě den, dva a musí jich začít ubývat a budou se na skle tak podivně svraskávat do menších oválných hrbolatých tvarů a pak uhynou. Poradím ještě, že nejlepších aplikace je pomocí injekční stříkačky, kdy rozmícháte No planárii v kelímku, nabíráte do pipety / stříkačky a aplikujete pod substrát, kde se ploštěnky shromažďují přes den.
Držím pěsti s hubením ploštěnek, J. Libus

odpovědět »

Martínka
19.12.2023 12:47:26

 Dobrý den, je možné, že když se aplikuje méně planárky než by mělo, ty placaté mršky přežijou? Mám akva 60l, aplikovala jsem množství na 50l, s odečtem cca substrátu, techniky a osazení, kámen, kořen. Ploštěnky jsou stále krásné, velké a aktivní.

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
03.01.2021 12:26:22

 Dobrý den, vlastní zkušenost s flubenolem a následnou neplodností krevet nemám. Ale ano, může se to stát. Stejně tak se mohou objevit i různé deformace plodů (vychýlená tykadla a rostrum apod.). Stalo se mi to ale jen jednou z přibližně deseti aplikací flubenolu a je možné, že jsem to prostě s dávkou tehdy přehnal..J. Libus

odpovědět »

Tomáš
29.12.2020 13:51:21

Dobrý den, máte zkušenost, že by aplikace flubenolu podle řádného dávkování (+ opakována po 14 dnech) způsobila neplodnost krevetek?

odpovědět »

M0RGAN
19.05.2020 12:46:56

 Kdyby to ještě bylo aktuální, tak mám v akváriích ploštěnky, nezmary zelené i buchanky. Jelikož jsem zatím jen odstraňoval odsáváním a výměnou vody, tak se mi je bez chemie nepodařilo úplně zlikvidovat. Tak než nasadím chemii, jsou klidně k dispozici. :-)
Praha 21

odpovědět »

Jakub Švihlík
25.03.2020 14:43:08

 Já s vámi nesouhlasím. Léčil jsem NO PLANARIA, a nic se nestalo jediné rybě. Dodržel jsem přesné dávkování.

odpovědět »

jiří sumci
14.03.2020 22:38:02

 no planaria nedoporučuji ani k l sumcům ani k pancéřníčkům.Vyzkoušeno u dvou chovatelů a působí jedovatě,zaznamenal jsem s kolegou spolehlivé zlikvidování těchto ryb.To jen pro rybičkáře...

odpovědět »

Lucie
16.12.2019 08:34:14

Dobrý den, sháním ploštěnky pro dcerku na vyzkum do přírodopisu. Pravidelně se mi objevovaly v akvariu a když je potřebujeme, tak nic. Ani průzkum Vltavy a Botiče nebyl úspěšný. Pokud by tedy nějaký Pražák mohl postrádat 10-20 ploštěnek, vyměním za pivko :-)

odpovědět »

Jiří Libus
15.10.2019 08:11:07

 No, je to zajímavé - dokonce jste evidentně postupoval opravdu nejlépe, jak jde. I při té menší dávce by to alespoň trochu mělo na ploštěnky zabrat. Samozřejmě, je dobré, že na to jdete s opatrností, ale ten substrát a filtrace se do objemu musí počítat. Jde o to, že v nich je spousta živých bakterií a mikroorganismů, kteří účinky léčiv snižují tím, že je vstřebávají do sebe. Dokonce pokud je substrát hodně vysoký, tak bych doporučoval tu dávku zvýšit, ale to už jsou drobné nuance, které musí právě vychytat majitel akvária a na dálku se těžko takto radí..
Klidně se ozvěte přes fb, když to nebude dál fungovat.

J. Libus

odpovědět »

Miloš
14.10.2019 16:55:37

 Už druhé kolečko celé dle návodu, první jsem aplikoval do dna ( předem rozmíchal ) injekční stříkačkou. Po druhé jen rozmíchal a větší část volně do vodního sloupce a menší část aplikoval stříkačkou pod krmítko kde jsem je viděl. Vše dle návodu, ale asi bude chyba v poměru bral jsem to na 120 litrů čistého. U krevet se raději s léčivy držím u země, takže raději méně než moc. Ale děkuji za radu. Počkám teď zase 3 týdny a když by to nedopadlo, mohu se vám ozvat přímo na fb ?

odpovědět »

Jiří Libus
14.10.2019 16:15:35

 Dobrý den, to je hodně zvláštní. Většina chovatelů má spíše opačné zkušenosti - že jim krom ploštěnek začnou umírat i plži apod. Takto od počítače bez znalosti aplikace těžko radit. Předpokládám, že se držíte návodu, takže do nádrže dáte 1.den 3 lžičky atd. To, že jste No planarii 2x aplikoval znamená že jste druhý den po první aplikaci, nebo jste už jednou udělal celý postup s třídenním dávkováním? Doporučil bych také rozmíchat si dávku předem v misce s vodou a vodu potom natahovat do stříkačky a aplikovat přípravek stříkačkou pod substrát na co nejvíce místech. Většinou tak do 2-3 dnů po poslední aplikaci, tedy pátý den po první aplikaci začnou ploštěnky lézt po skle a tvoří pak takové terčíky, které začnou odpadávat ze skla a hynou.
Držím pěsti..

odpovědět »

Miloš
14.10.2019 15:41:47

 Dobrý den, už 2x jsem aplikoval " No Planaria " ,ale výsledek se nedostavil ploštěnky si dál vesele lezou. Mohl by někdo zkušený poradit kde případně je chyba ? Složení dna láva a svrchní vrstva platinum soil normal, objem 160 litrů a čistý obsah 120 litrů. Předem děkuji za odpověď.

odpovědět »

Jiří Beneš
15.04.2019 17:27:58

Dobrý den,
s chovem krevetek začínám. Mám je ve společném 40l akváriu, kde jsou společně s 2 nemnožícími šneky, Pandami, Otíky, gupkami a samečkem Bojovnice. Krevetky jsou Neocaridina heteropoda oranž. Méně náročné. V tomto akváriu se tvoří patrně řasy hnědé barvy na dně. Výměnu vody a čištění dna provádím cca 2x týdně, usazeniny se objevují pořád i když méně, při čištění - odsávání se rozvíří potom dopadají na dno. Krevetkám se daří, spíše se přemnožují. Rád bych poslal foto.
Hlavní problém mám ve větším 170l akváriem, kde jsou krevetky s čichavci a několika druhy sumečků a sekavci. I zde je soužití bezproblémové a krevetkám se daří. Krevetkám neškodí, opět spíš přemnožení. Ale při posledním čištění, jsem vyndal i kameny a zjistil, že při čištění se objevili patrně pijavice - ne ploštěnky a nebylo jich málo. Opět mám foto. Bojím se že jejich cílem jsou sekavci, kteří jsou přes den pod kameny, tam kde byly i pijavice. Chtěl bych je odstranit jakoukoliv metodou. Ve Sklorexu Brno, kde jsem vše nakupoval mě poradili, právě Vás. A čtu i vaše články na netu. Jako možnost mě poradili No Planaria, kterou bych u Vás mohl koupit.
Zdravím Jiří Beneš

odpovědět »

Rasťo
18.03.2019 22:33:56

Áno, máte pravdu. Skôr ako ste odpovedali, tiež som na nete dohľadal, že kôli menšej veľkosti a okrúhlemu tvaru "hlavičky" to budú práve Rhabdocoela. To ma celkom teší. Pôvodne som uvažoval o endlerkách (10-12 ks) čo by do malého akvária bolo tak akurát. Ktovie či by im chutili :-)  Tie pávie očká mi začínajú vŕtať v hlave, neuvažoval som pôvodne o nich. Ešte som čital, že aj borarasky zvyknú pomôcť :-)  Ďakujem za potešujúce slová, dobrú noc.

odpovědět »

Jakub K.
18.03.2019 22:21:54

Tak já zjistil, že u mého akva nešlo přímo i rizikové ploštěnky (s kosočtvercovou hlavou - planarie), ale o rhabdocoely. Chemii jsem nenasadil, místo toho jsem dal do akvária na 3 týdny paví očko mimino. Po 3 týdnech jsem neviděl ani jednu rhabdocelu. Taky jsem celou dobu nekrmil, pávátku to nevadilo, naopak pěkně povyrostlo.
Doporučuju si zjistit, jestli jde vážně o nebezpečnou ploštěnku, nebo jestli to taky není rhabdocoela, která je údajně spíš prospěšná než riziková.
Aktuálně mám už i krevetky, krmím a ploštěnky nikde :) Držím palce!

odpovědět »

Rasťo
18.03.2019 21:53:31

 A dopĺňam, krevetky ešte nemám, chcem mať najprv dobre zabehnuté, zarastené akvárium. 

odpovědět »

Zobrazeno: 1-20 z celkem 98
první | předchozí | následující | poslední